Nieuwe Wet (WKI) & impact op VVE

Inleiding

Op 1 april 2025 is de Wet Kwaliteit Incassodienstverlening (WKI) in werking getreden. Deze wet bepaalt dat alle buitengerechtelijke incassowerkzaamheden alleen mogen worden verricht of aangeboden door bedrijven en personen die zijn ingeschreven in het register incassodienstverlening van de screeningsautoriteit Justis. Hierbij horen verschillende eisen en verplichtingen. Het doel van de wet is om incassopraktijken te verbeteren en de bescherming van debiteuren te versterken.

Doel en toezicht van de wet

Met andere woorden, er komt toezicht op hoe incassodienstverleners hun diensten verrichten. De wet moet onprofessionele, oneerlijke of agressieve incassopraktijken voorkomen. Deze wet is zo breed opgezet dat ook VvE-beheerders onder deze wetgeving vallen wanneer zij aan debiteurenbeheer doen. Dit betekent dat alle VvE-beheerders zich moeten inschrijven in het register incassodienstverlening, wat gepaard gaat met kosten en verplichte scholing.

Impact op VVEgemak

Als gevolg van de nieuwe regelgeving dienen alle beheerders zich te registreren bij het incassodienstverleningsregister, wat extra kosten en een verhoogde werkbelasting met zich meebrengt, inclusief de noodzaak voor verplichte educatie. VVEgemak onderschrijft het belang van goed debiteurenbeheer. De kosten voor registratie en het geregistreerd blijven, inclusief opleidings- en auditkosten, lopen voor elke organisatie in de vele duizenden euro’s per jaar.

Vanwege deze kosten kan de incasso- en vervolgprocedure niet langer kosteloos voor de VvE worden aangeboden. De WKI bepaalt namelijk dat VvE-beheerders die niet in het register staan ingeschreven, geen herinneringen, aanmaningen en andere incassozaken meer mogen verzorgen.

Samenwerking met BoitenLuhrs

Om tijdig aan de nieuwe wet te kunnen voldoen en de kosten voor de VvE beheersbaar te houden, waarbij de kwaliteit gewaarborgd blijft, hebben wij besloten om onze samenwerking met BoitenLuhrs Gerechtsdeurwaarders verder uit te breiden. Dit betekent dat BoitenLuhrs ook het voortraject, zoals het versturen van herinneringen en aanmaningen, van ons zal overnemen.

Wijzigingen voor u

Concreet betekent dit voor u dat wanneer u na 1 april 2025 een betalingsachterstand heeft, u niet langer door ons aan uw betalingsachterstand wordt herinnerd, maar door BoitenLuhrs, afdeling Creditmanagement. Zij zullen uw vragen beantwoorden, eventuele betalingsregelingen treffen en bij het uitblijven van betaling het dossier doorzetten naar de afdeling incasso en gerechtsdeurwaarders.

Conclusie

De WKI zorgt voor een kostenverhogend element in het VvE-beheer. Echter, wij kunnen dit kostenelement door de uitbreiding van onze samenwerking met BoitenLuhrs voor de VvE’s zo laag mogelijk houden.

Voorkomen is beter dan genezen

De beste manier om een achterstand te voorkomen, is door het afgeven van een automatische incasso indien uw VvE een incassocontract met de bank heeft afgesloten. Indien u hier gebruik van wenst te maken, stuur dan een e-mail aan info@vvegemak.nl met als onderwerp “Aanvraag incassoformulier”. Vergeet hierbij niet uw naam en adres te vermelden.

Mocht u naar aanleiding van dit bericht nog vragen hebben, neem dan contact met ons op.